Citroen E-mehari

Published Jun 11, 22
7 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Citroen Mehari Belgique

Daar de eerste heftige piste ervaringen richting Ouarzarzate. Afdalingen in één, voet op de rem en bij de koppeling, glibberend over keien zo groot als een 2CV wiel - e-mehari citroen. Door riviertjes met smeltwater. Vol gas. Ja, je bent 70, je blijft een kleine jongen. En stom! Behalve dat ik midden in een riviertje bleef staan en in mijn onderbroek de auto eruit moest duwen, braken bij een andere Eend alle koelribben van de fan.

Maar een bush mecanicien had een sloop dieselblok met fan (citroen mehari nieuw). Die werd overgezet. Een paar uur zagen, vijlen, prutsen en 25,- verder en alles zat en zit er nu nog op. Ongebalanceerd, dat wel. Het echte werk De eigenlijke tocht door de Sahara begon in M hamid niet ver van de Algerijnse grens, die wij grofweg gevolgd hebben naar het zuid westen tot wij aan de kust uitkwamen, ter hoogte van de Canarische eilanden.

Halverwege konden wij tanken en water innemen. Wij moesten dus voor vijf dagen eten en drinken aan boord hebben en ± 60 liter benzine + kampeeruitrusting, onderdelen, gereedschap, twee reservebanden / auto etc. Resultaat: een behoorlijk zwaar beladen Eend. Maar zij hebben zich heel erg goed gehouden. Stil en leeg Het landschap overweldigend mooi.

De routine Twee man zetten s avonds de tentjes op, één man ging koken, één man banden plakken en de rest latrine graven, onderhoud plegen etc. Om 21 uur lag een ieder op zijn rug naar de allermooiste sterrenhemel te kijken die je je kunt voorstellen, zonder luchtvervuiling, met een enkel vliegtuig in negen dagen, en in een oorverdovende stilte.



Om zes uur s morgens begon de dag weer. Goed ontbijten, verse koffie. Je mocht je scheren en kreeg één kop water om je te wassen, tanden te poetsen, e. d. Kan je nagaan hoe dat na ruim een week was! De problemen Banden waren een probleem, vooral de lage doornstruikjes, die dwars door je loopvlak gingen.

Wat bleek? Een zware steen had de beschermplaat zwaar ingedeukt en de tankbodem naar boven gedrukt en de aanzuigbuis dichtgeslagen. Twee man met mijnwerkerslampjes konden om 11 uur s avonds de klus afronden. Zo waren er meer dingetjes, maar alles oplosbaar binnen ons groepje, inclusief een afgescheurde achterdraagarm. Veel gehoorde vragen: Ondersteuning? Neen, wij deden alles zelf, vanaf het allereerste begin tot aan het einde.

Citroen Mehari Replica

p.s. en een paar oude Russische luchtmachtkaarten, een kompas en een zéér zorgvuldige routevoorbereiding. Iets om nog eens te doen? Voor mezelf sprekend: ja. Maar eerst gaan wij met 3 oude Volvo stationcars naar Mauritanië. Zijn er mede- Eendrijders die interesse hebben in het routeboek, informatie o. i.d? Bel even:11 CLUBLEDEN IN BEELD Al 54 jaar liefdeskriebels Geel GELE LAMPJES en BLAUWE ZWAAILICHTEN Dini uit Gendringen Dini Rosier had haar Eend helemaal gedemonteerd en bij de restaurateur gestald voor een grote opknapbeurt.





Dini heeft de Eend weer naar huis gehaald en zoon Gijs (die met zijn bedrijf Fast&Speed Racing GRR Design buggy s bouwt) wil nu proberen tijd vrij te maken om de Eend weer op te bouwen. Dini is zoals ze zelf zegt Eendengek, al vanaf haar zestiende. Toen al reed ze rond met een 20 km bordje op de Besteleend van de bakkerij van haar ouders - citroen mehari cassis france.

bij het geluid van een Eend krijg ik nog steeds een liefdeskriebel - citroen mehari 2016 prix... echt te gek. Hopelijk kan mijn oudste kleindochter van 16, of zij die haar opvolgen de Eend nog blijven koesteren. Vroeger hadden alle Franse auto s gele koplampen. Gele lampen verblinden minder snel. Maar ze geven ook tot vijftig procent minder licht.

Het land stond alleen met die verplichting. Toch was het zo gek nog niet van die Fransen om geel licht verplicht te stellen: in geel licht wordt alles wat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. citroen mehari 2016. Voor het oog geeft de combinatie geel - zwart een hoger contrast dan wit - zwart.

Het verhaal gaat, dat de gele lampen eind jaren dertig van de vorige eeuw verplicht werden gesteld omdat er een oorlog dreigde. Als er dan een auto met wit licht uit het oosten zou komen, was het onmiddellijk duidelijk dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Dat omgekeerd de gele vlekken voor de Duitsers een makkelijk doelwit waren, was kennelijk minder van belang.

De Europese Unie maakte een eind aan het gele licht. Na 1993 hebben de Franse auto s witte koplampen. Mijn eend is van 1977 en toch heeft mijn Eend lampen met wit licht. Voor de export werden er witte koplampen ingezet - citroen 2cv. Jan-Erik Plettenburg De Politie-2CV van Jan van Manen Eén van de beste 1 april-grappen ooit, was die van 1 april Op die dag voegde de toenmalige commissaris van de verkeersdienst van de Amsterdamse gemeentepolitie een nieuw voertuig toe aan het wagenpark: een 2CV geheel gepimpt als politievoertuig, alsof het een Porsche betrof (e mehari citroen).

Citroen Mehari Tweedehands

Daarna heeft de Eend nog even in de Citroën-garage aan het Stadionplein in Amsterdam gestaan en wat er uiteindelijk mee is gebeurd, is onbekend. Krantenbericht eind maart 1980 Jan van Manen van 2CV Club Nederland én politieman, riep in 2016 in het clubhonk dat het toch best leuk zou zijn om die politie-2cv nieuw leven in te blazen.

Daar moest het één en ander aan gebeuren: achterlichtunit vervangen en staartstukken vernieuwd. Daarna alles laten bestickeren zoals het hoort en het resultaat was daar: Een echte replica van de politie-2cv van Inclusief vierkante koplampen, de oranje-bruin-gestreepte bekleding, een echt werkende sirene en zwaailicht - citroen e-mehari kaufen. Jan is er al meermalen mee op tv geweest en in de krant verschenen.



Reken maar dat zieke kinderen tenenkrullend genieten in die bijzondere 2CV, vooral als het zwaailicht én de sirene (even) aangaan. Jan is in het dagelijks leven werkzaam bij de politie-eenheid Den Haag. 12 LEESVOER DE EEND Wie herkent het niet. (citroen 2cv).. Je loopt over een rommelmarkt of door de kringloopwinkel en je ziet een boekje met een Eend op de omslag.

Of even snuffelen in de oude ansichtkaartenbak bij de tweedehandsboekwinkel of er nog een straatbeeld met Eend tussen zit. Je beseft dat je het boekje thuis gelijk in een kast zet en waarschijnlijk nooit gaat lezen en de ansichtkaart ga je ook niet opsturen, maar het gaat om de heb. citroen e-mehari prix.

Dat heet het Eendenvirus. Een vreemd soort kriebel waar de één meer last van heeft dan de ander - citroen mehari a vendre belgique. Ik behoor tot de categorie verzamelaar in de marge, ik heb weliswaar wat leuke oude folders, een stapel Vraagbaken, een plank miniatuureendjes en diverse dozen vol 2cv-ongeregeld, (waar je nooit in kijkt omdat ze ergens op zolder achter de kampeerspullen liggen en je er toch niet bij kunt) maar nooit de tijd genomen er een echte verzameling van te maken.

Hoe nostalgisch blijft het niet als je door een beduimeld -licht naar motorolie geurend- onderhoudsboekje uit plm bladert, vol aantekeningen van de eerste eigenaar. Dat ga je toch niet inscannen en het origineel in de papierbak gooien? Jim verenigingsblaadjes garagehandboeken Folders Boeken Er zijn in de loop van de jaren heel veel mooie boeken verschenen over de Eend - citroen mehari concept.

Maquette Citroen Mehari

Maar, net als een sardineblikje blijft ze heel lang goed, net als een paraplu beschermt ze je tegen de regen, net als de dromedaris doet ze heel lang met het vocht dat ze krijgt, net als de boot wiebelt ze, maar ze gaat in elk geval heel, heel lang mee.

Zo zoemt in op het plezier van het Eend rijden en op de verschillende invulling die hier aan gegeven wordt door verschillende mensen. Zoveel personen, zoveel manieren om van je 2CV te houden. Een goed leesbaar, vrolijk makend boekje. Derde voorbeeld is weer een heel ander boekje. Een auto voor iedereen van Maarten van Rossem, een klein handzaam boekje met daarin het verhaal hoe de auto van een duur speeltje voor de elite veranderde in een betaalbaar vervoermiddel voor vrijwel iedereen.

Een vlot geschreven, goed leesbaar boekje, waarin naast de T-Ford, de Kever, de Trabant, de Mini en de Fiat 500 uiteraard ook de 2CV wordt behandeld. Van alle modellen wordt uitvoerig verteld over het hoe, het waarom, de ontwerper, de fabrieken en hoe lang en hoe veel van de auto s er zijn gemaakt.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Navigation

Home

Latest Posts

Fitness Personal Training

Published Dec 07, 22
6 min read

Anytime Fitness Boxmeer

Published Dec 07, 22
6 min read

Coverband Superstar

Published Dec 06, 22
10 min read